Duurzaamheid is geen trend meer, het is inmiddels een gegeven. Dat werkt door op marketing, sales en de algehele bedrijfsvoering. De nieuwe duurzame consument is leidend. Om jou optimaal te informeren en voor te bereiden, leggen we in deze blog het belang en de trend uit.

Waar staat ‘duurzaam’ nu eigenlijk voor?

Als je het woord ‘duurzaam’ ontleedt, kom je uit op ‘een lange duur hebben’ en ‘solidariteit’. Het staat voor een bepaalde kwaliteit of status, of gaat over een manier van veranderen. Maken we dat iets praktischer, dan hebben we het over het feit dat we rekening houden met de toekomstige generaties. Volgens Commissie Brundtland gaat het over ‘geen afbreuk doen aan de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun behoeften te voorzien’. Hoe kan ook, de consument is aan het veranderen en daardoor past de markt zich noodgedwongen aan.

Wie is de duurzame consument?

We worden ons met z’n allen steeds meer bewust van het milieu en de impact van ons consumptiepatroon hierop. In het bijzonder millennials en de jongere Generatie Z hechten veel waarde aan duurzaamheid en duurzame consumptie – en laten millennials nu net de grootste groep mensen ter wereld zijn, met meer koopkracht dan welke generatie dan ook.

Millennials of Generatie Y zijn geboren tussen 1981 en 1996 en op het moment van schrijven dus tussen de 25 en 40 jaar oud. Zij verkiezen zingeving boven een hoog salaris of een mooie functietitel. Zij zijn van mening dat de groene toekomst de enige toekomst is.

Door deze drive pushen zij bedrijven en mensen in hun omgeving om in te zetten op duurzaamheid. Denk aan het gebruik van zonnepanelen, de keuze voor elektrische auto’s en fietsen, kwalitatieve isolatie en warmtepompen, duurzame laadpalen of groene daken. Dit zijn allemaal voorbeelden van duurzame producten en diensten waar de nieuwe consument zijn of haar geld aan uitgeeft.

Waarom nu investeren in het vinden van de duurzame consument?

De markt is dus in een rap tempo aan het veranderen door het toenemende duurzame bewustzijn. Duurzame alternatieven zijn hierdoor in de afgelopen jaren steeds toegankelijker en wijder beschikbaar geworden. Vaak zijn deze alternatieven net zo goed of zelfs beter dan traditionele producten. Het nadeel is meestal de prijs. Duurzame alternatieven zijn nu in de meeste gevallen nog niet goedkoper. Naar verwachting zal dit niet lang meer duren. Bedrijven die geen gehoor geven aan de nieuwe norm van duurzaamheid, worden in toenemende mate afgekeurd met ‘eco-shaming’.

De nieuwe, duurzame consument heeft dus behoefte aan andere producten. Zij worden steeds kritischer op het duurzame karakter van een product. Dit komt mede doordat ze beter geïnformeerd zijn en oprechte interesse hebben in duurzaamheid. Zo kijken ze documentaires zoals Seaspiracy of A Life On Our Planet en struinen het internet af naar duurzame innovaties voor in het huis. Denk aan aanbieders van zonnepanelen/windenergie of retailbedrijven met een duurzaam karakter.

We kunnen pagina’s vol schrijven over hoe je precies kunt verduurzamen. Enkele voorbeelden zijn het aanschaffen van producten met minder plastic of het stukje bewustzijn over het gebruik van de verwarming of elektriciteit. Het belang zit hem in bewustwording en (voor nu) betaalbaar maken. We weten dat millennials al gevoelig zijn voor dit soort producten en diensten. Maak deze bewust en betaalbaar en je komt al een stukje verder. Denk aan HalloStroom, een bedrijf dat de consument bewust maakt van duurzaamheid en dit betaalbaar maakt door een huurkoopconstructie.

Waar vind je de duurzame koper?

Deze nieuwe consument bereiken klinkt wellicht heel simpel; adverteer op de juiste plek met het juiste bericht, dan zal jouw database met bewuste klanten groeien. Maar waar zitten ze? Wat moet je vertellen? Het belangrijkste is dat jij je inleeft in de nieuwe consument zodat je weet welke mediaplatformen zij gebruiken en waar zij precies naar op zoek zijn.

Op het gebied van media zijn millennials verreweg het meeste actief op social media van alle generaties. Het is dan ook niet vreemd dat binnen deze generatie de meeste smartphonebezitters te vinden zijn. Vrijwel alle millennials hebben een smartphone, onder andere voor het gebruik van social media.

Ook in hun communicatie zijn ze onderscheidend: ze pakken niet snel de telefoon op om te bellen, maar houden het liever bij directe en snelle vormen van (schriftelijke) communicatie. Op welke kanalen moet je dan inzetten? Wij raden chatservices, e-mail, Facebook, WhatsApp en telefonie (voor meer complexe problemen en vragen) aan.

Wat is de juiste aanpak om bewuste kopers te binden aan jouw organisatie?

Je weet nu beter wat duurzaamheid inhoudt, wie de consument is en hoe je de nieuwe consument bereikt. Maar welke types duurzame consumenten heb je eigenlijk en hoe kan jij hierop inspelen? Wat is het verschil tussen de likers en de beacons (of de andere 3 groepen) qua demografie en aanpak? Welke stappen dien je minimaal te ondernemen om de duurzame consumenten aan je te binden? Hoe verleid je ze de marketing- en salesfunnel in?

Kortom: hoe kun jij de nieuwe, duurzame consument het beste koppelen aan jouw bedrijf? Dit leggen we allemaal uit in onze whitepaper ‘10 stappen om de nieuwe duurzame consument aan je te binden’. Hierin beschrijven we de 5 typen en leggen we het stappenplan uit.

White paper aanvragen