Bijna één miljoen hits. Dat krijg je als je Googlet op “lead generation” trends 2021. Je scherm vult zich met de meest uiteenlopende onderzoekjes van kleine, middelgrote en corporate bedrijven. Een leuke leesbezigheid wanneer je je verveelt tijdens de kerstvakantie.

Wij kijken naar wat het dichtst bij ons staat en ons het meest bezighoudt. Na het terugblikken op 2020 bespreken we dit keer ons pad voorwaarts. Wat zijn de uitdagingen en trends die invloed hebben op 2021? Wat zien wij als grootste verschilmaker? En welke oplossingen zijn er voor de mogelijke problemen en uitdagingen?

COVID19 en conversies

Eén ding waar we niet omheen konden in 2020 en ook niet in 2021: het coronavirus. COVID19 heeft grote invloed gehad op de wereldeconomie en het online advertising landschap. Neem 15 december als voorbeeld. Toen kondigde Rutte de tweede lockdown aan – de strengste van dit jaar. Dezelfde dag gingen de inkoopprijzen twee keer over de kop. In de lead generation business is dit geen goed nieuws; wanneer de inkoop omhoog gaat maar de conversie niet, wordt het uiteindelijk niet meer aantrekkelijk om een campagne te laten lopen. Een uitzondering: wanneer jij een goede relatie hebt met je klanten en zij willen meebewegen om de CPL aan te passen. Maar dan moet het aan hun kant ook nog steeds uitkomen.

Er zijn ups en downs. Vaccinaties worden uitgerold, maar ook een nieuwe virusvariant doet zijn intrede. Wat is het vooruitzicht? Hoe lang heeft COVID19 nog invloed op ‘onze’ wereld? Niemand die het weet. We zullen moeten leren ermee om te gaan en de inkoop beter hierop gaan afstemmen.

Sendt’s advies: vraag jouw klant om mee te denken zolang hun conversie dit toelaat.

Toenemend belang van marketing

Zoals we in onze vorige blog al aangaven is het belang van marketing op het gebied van lead generation en sales toegenomen. Bedrijven worden steeds meer tech savvy en marketing savvy, waardoor verkopers overbodig zijn geworden – althans, om informatie te vergaren over een product of dienst. Mensen hebben hun eigen interne en externe bronnen. De shift van offline naar online als gevolg van COVID19 heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. Het is dus steeds lastiger geworden om met mensen in gesprek te komen. Wie nog steeds werkt met een (inside) sales workforce kan dit bevestigen.

Sendt’s advies: zoek naar de juiste balans tussen inbound marketing en direct sales efforts. Onze blogs zijn hier een goed startpunt voor.

Transparantie in plaats van blackbox

Een adverteerder heeft als doel om geld te verdienen, maar een bureau dat een performance-based afrekenmodel hanteert ook. Deze samenwerking kent dus vele uitdagingen. Voor de adverteerder betekent het dat het marketingbudget binnen de ROI moet blijven. Voor het bureau moet er een gezonde marge na de inkoop overblijven. Een lastige samenwerking, die kan zorgen voor argwaan en discussie – al helemaal als er geen transparantie is.

Hoe kun je het dan zo transparant mogelijk maken? Wij hebben een dashboard ontwikkeld waar de adverteerder met een inlog op traffic kanaal niveau realtime de inkoop kan zien. Zo kan de marketeer de ROI goed monitoren. We maken dit nog makkelijker door de sales performance van het sales apparaat.

Sendt’s advies: investeer in een platform dat enerzijds bijdraagt aan het vertrouwen van adverteerders en anderzijds inzichten geeft om te optimaliseren.

Sendt in 2021: professionaliseren, groeien, optimaliseren

In 2021 borduren we voort op de positieve ontwikkelingen in 2020 en focussen we op het verwezenlijken van onze ambities. 2020 was namelijk het jaar waarin wij de eer kregen om als één van de weinige bureaus met een toegang tot de business manager van TikTok’s advertentieplatform. Wij hebben toegang tot de Business Manager en kunnen daarmee advertentiecampagnes runnen voor onze klanten. De eerste adverteerders hebben zich inmiddels al aangemeld en hier zijn TikToks voor ontwikkeld. Het goede nieuws: wij staan klaar om meer adverteerders te adviseren, faciliteren en helpen! Meer weten over hoe TikTok werkt en waarom dit hét advertentieplatform van het nieuwe jaar wordt? Lees onze eerdere blog over TikTok.

Grensoverschrijdende ambities

En zoals we in onze vorige blog al verklapten hebben we grote internationale ambities. Deze gaan we meer vorm geven in 2021. Momenteel werken wij al voor meerdere adverteerders in 7 verschillende landen. In de eerste instantie zullen we onze footprint in Europa uitbreiden én verankeren. Vervolgens zullen we ook een ‘go to market’ strategie ontwikkelen voor andere continenten.

Maar daar houdt het niet op met onze ambities. Wij hebben een FD Gazelle Award gewonnen, wat betekent dat wij een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland zijn. De award staat voor de ambities die wij hebben. Deze ambities zullen ook in 2021 meer vorm krijgen en snelheid oppikken. Ook in 2021 staan wij klaar om onze huidige adverteerders te helpen bij het verhogen van hun verkoopkansen – uiteraard met onhoudbaar enthousiasme en de hoogste servicegraad, zoals je ons kent. Nog geen klant? We verwelkomen nationale en internationale nieuwe klanten ook met open armen. Je zult snel zien waarom wij als autoriteit worden gezien op het gebied van lead generation!

Een uitdagend en onvoorspelbaar jaar voor de boeg, waarin wij alles gaan doen om het een topjaar te maken. Voor nu: een hele fijne kerst, prettige jaarwisseling en blijf gezond. Dat is nog altijd het allerbelangrijkste!