‘Concurreren jullie niet met ons, wanneer jullie campagnes voor ons promoten en leads werven?’ Een goede en terechte vraag die wij regelmatig krijgen van onze klanten. Als lead agency kopen wij advertentieruimte in op verschillende (online) kanalen. Maar met wie concurreren wij dan eigenlijk en is dit dan niet nadelig voor campagnes die onze klanten zelf draaien?

Zo werkt dat op Google Ads

Google Ads is een belangrijk advertentiekanaal voor de eigen campagnes van onze klanten. Omdat Google Ads werkt met bieden op zoektermen zou dit kunnen leiden tot onderlinge concurrentie tijdens de veiling en de Pay per click (PPC) op kunnen drijven (mits we natuurlijk dezelfde zoektermen gebruiken). En dat is meestal niet gewenst.

Maar elk nadeel heb z’n voordeel. Als wij meebieden op dezelfde zoekterm(en), dan bestaat de kans dat er twee advertenties worden getoond die jouw product promoten. Daarmee verdubbelen we automatisch jouw kansen en verkleinen we die van jouw concurrentie. Het is en blijft een afweging of het voordeel van dit laatste opweegt tegen een mogelijke procentuele verhoging van je PPC. Maar meten is weten.

Met wie concurreer je op social media?

Op sociale netwerken zoals Facebook werkt dit anders. Het grote verschil is dat we hier als adverteerder met zijn allen op gedefinieerde doelgroepen bieden en niet op zoektermen zoals bij Google Ads. Wanneer er een advertentie aan iemand kan worden getoond, vindt er een veiling plaats. Dan wordt er bepaald welke advertentie aan die persoon wordt weergegeven. Om je advertentie getoond te krijgen concurreer je met ALLE bedrijven die op dat moment op dezelfde doelgroep bieden.

Uiteraard kunnen daar ook je concurrenten tussen zitten, maar in het totale landschap van concurrenten is dat vaak een druppel op een gloeiende plaat. Er is namelijk een enorme overlap in doelgroepselecties, waardoor je letterlijk met duizenden bedrijven tegelijk concurreert voor een positie. Stel jij biedt op vrouwen tussen de 20 en 40 jaar die graag fietsen en wonen in Noord-Holland, dan is bijvoorbeeld elk ander bedrijf die op hetzelfde moment target op vrouwen tussen de 20-65  al een concurrent. Maar ook bedrijven die zich richten op mensen die van fietsen houden, of bedrijven die zich richten op personen in Noord-Holland.

Mocht het toevállige moment aanbreken dat wij op hetzelfde platform, op exact dezelfde tijd, voor exáct dezelfde positie meedoen aan een veiling waar jij ook aan mee doet (en die kans is al zeer klein, maar stel dat…) dan heeft dit nauwelijks invloed op je kansen om de veiling te winnen of op je CPC. Er zijn simpelweg te veel bedrijven die op dat moment aan dezelfde veiling meedoen.

Juist wanneer wij op dezelfde platformen voor jou aan de slag gaan, vergroten wij de kans dat er op verschillende tijdstippen en verschillende posities een advertentie over jouw bedrijf of product wordt getoond. Dus meer kans op aandacht van je potentiële klanten.

Conclusie: niks om je druk over te maken

Een goede vraag en een nog beter antwoord: een lead supplier vergroot jouw kansen op succes juist en ontneemt jou geen klanten. Samen optrekken op dezelfde online advertentiekanalen is (in de meeste gevallen) juist een groot voordeel. Het vergroot je kansen op een groter bereik en een structurele aanvoer van leads.

Hoe zou advertising er in jouw bedrijf uit zien? Zou lead generation iets voor jou zijn? Daar kijken we graag naar met jou in een gratis en vrijblijvende ‘discovery call’. Schedule jouw 20 minuten discovery call hier